راهنمای انتخاب هدیه

m.bigloyim.bigloyi
212 بازدید

چطور بهترین هدیه را انتخاب کنیم؟

وقتی می‌خواهیم برای کسی هدیه‌ای بخریم با این سوال‌ مواجه می‌شویم. حتی برای نزدیک‌ترین عزیزان و دوستان که با سلیقه‌های آنها آشنا هستیم موضوع خرید هدیه، کار آسانی نیست. در این پست به عنوان راهنمای انتخاب هدیه قصد داریم تا راه‌کارها و ایده‌هایی برای خرید کادو را معرفی کنیم تا ساده‌تر و مطمئن‌تر به انتخاب نهایی خود برسید.

برای کشف هدیه مناسب، به رفتار اطرافیان خود دقت کنید.

اولین و مهم‌ترین موضوع در انتخاب هدیه مناسب، دقت کردن اسـت. دقت کردن یعنی حواس‌تان بـه افرادی کـه ممکن اسـت در آینده برای آنها کادو بخرید باشد، و در تعاملات خود با آنها، بـه دنبال ایده‌های مناسب برای کادو باشید.

دقت کنید آنها چـه چیزهایی را می‌پسندند، دوست دارند و یا می‌خواهند داشته باشند؛ اما تاکنون اینکار را انجام نداده‌اند. مشاهده‌ی دقیق رفتار اطرافیان باعث می‌شود تا حداقل، دید بهتری نسبت بـه علایق و سلیقه‌ی آنها پیدا کنید. معلوم نیست ایده‌ی خوب برای کادو دادن کی بـه ذهن شـما می‌رسد، پس: دقت کردن بـه رفتار اطرافیان را به زمانی کـه می‌خواهید بـه آنها کادو بدهید، موکول نکنید.

از سوال پرسیدن نترسید.

شاید دادن هدیه‌ای سورپرایزی، کـه هدیه‌گیرنده از آن بی‌خبر اسـت، ارزش شخص هدیه‌دهنده را بالا ببرد، اما گاهی اوقات، خریدن هدیه‌ای کـه هدیه‌گیرنده واقعا آن‌ را می‌خواهد، بسیار مهم‌تر اسـت. ممکن اسـت بـه رغم دقت‌های شـما، ایده‌ی مناسب در زمانی کـه بـه آن نیاز دارید بـه ذهنتان نرسد. اگر بـه چنین موردی برخوردید، از اطرافیان شخص هدیه‌گیرنده کـه وی را بـه خوبی می‌شناسند، و یا حتی از خود او، نظرخواهی کنید.

آیا کادو را زودتر بخریم؟

این مورد از آن مواردی اسـت کـه بستگی بـه شرایط دارد. اگر چند ماه زودتر یک هدیه‌ی مناسب پیدا کردید، شاید ارزش خریدن داشته باشد؛ البته بـه این شرط کـه بدانید آنرا برای چـه شخصی می‌خرید. با زودتر خریدن کادو، دیگر نگران لحظات آخر و کمبود وقت نخواهید بود. البته یک نوع از زودتر خریدن کادو هست کـه نباید انجام دهید:

خریدن یک کادو بـه منظور آن کـه ممکن اسـت یک روز برای کسی لازم شود. یک کادو باید خیلی عمومی یا جذاب باشد تا بتوان آن رابه این منظور خریداری کرد. بعلاوه احتمال کمی وجود دارد کـه شخص دریافت‌کننده کادو احساس کند کـه برای آن کادو وقت گذاشته‌اید و بـه آن فکر کرده‌اید. همچنین ممکن اسـت هیچ‌گاه شرایط هدیه‌دادن آن بوجود نیاید، کـه دراین صورت پولتان را هدر داده‌اید.

لحظۀ آخری خرید نکنید.

خرید کادو در آخرین لحظه همیشه اجتناب‌پذیر نیست، « مثلاً وقتی ناگهان بـه مهمانی تولد دعوت می‌شوید»، اما برای مناسبت‌های قابل پیش‌بینی مثل تولد، سالگرد ازدواج، روز پدر یا روز مادر و یا عید نوروز دلیلی ندارد در آخرین لحظات بـه دنبال کادوی مناسب باشید.

مثلاً در صورت موکول کردن خرید عیدی نوروز بـه روز ۲۸ ام اسفند، و یا در سایر مناسبت‌های این‌چنین، وادار خواهید شد تا درمعرض‌ترین گزینه‌ی ممکن را خریداری کنید. با یادداشت کردن موقعیت‌های مهم در تقویم، خود را از درگیری و اضطراب خرید کادو رها کنید. می‌توانید ۳ تا ۶ هفته قبل از مناسبت مورد نظر، بـه خودتان یاد آوری کنید تا وقت کافی برای جست‌وجو و خرید کادو را داشته باشید.

کادوهای کلیشه‌ای غیر واقعی یا معنی‌دار نخرید.

قبول کنید؛ رز قرمز و خرس عروسکی کادو‌های کلیشه‌ای روز ولنتاین هستند. کادوهای کلیشه‌ای این ذهنیت را ایجاد می‌کنند کـه شـما یک فرد تقلید‌کننده یا تنبل هستید. پس بهتر اسـت از خرید کادوهای کلیشه‌ای خودداری کنید، مگر آن کـه هدیه خود را برای فرد مورد نظرتان شخصی‌سازی کنید. همسرتان عاشق گل اسـت؟ بـه گل‌فروشی بروید، گل مورد علاقه وی را انتخاب می‌کنید و از فروشنده بخواهید تا آن‌را در یک سبد کـه مخصوص شـما طراحی شده تزئین کند.

یک کار کلیشه‌ای دیگر، سپردن خرید کادو بـه شخصی دیگر اسـت. شاید شـما در محل کار خود شخص مهمی باشید، اما مسئولیت خرید کادو یا دیگر کارهای مهم را به منشی یا کارمند خود نسپارید. از منشی یا کارمند خود، فقط برای انجام امور هماهنگی یا دریافت کادو کمک بگیرید.

در این جا باید بـه کادوهای معنی‌دار هم اشاره کنیم، چون می‌توانند بـه رابطه‌ی شـما و شخص کادوگیرنده، آسیبی جدی وارد کنند. بـه بیان دیگر: کادویی ندهید کـه پیام خاصی را به کادو گیرنده انتقال دهد. برای مثال، کارت اعتباری عضویت در باشگاه ورزشی «بـه نظرم چاق شده ای» یا محصولات ضد چروک پوست «پیر بنظر می‌رسی» و امثال آنها، کـه ممکن اسـت انتقال‌دهنده‌ی پیامی منفی باشد، را به کسی ندهید.

در آخر، کادوی غیر واقعی ندهید. کاری نکنید کـه کادوگیرنده وادار شود از شـما بپرسد: پس کادوی مـن چـه شد؟

یک هدیه را چند بار نخرید.

وقتی یک هدیه موردپسند شخصی قرار می‌گیرد، وسوسه می‌شویم تا باز هم آن‌را بخریم. کادوهای تکراری خیلی سریع قابل پیش‌بینی و خسته‌کننده می‌شوند. مگر آن کـه خرید آن کادوی تکراری، یک قرار از پیش‌ تعیین‌شده با شخص کادوگیرنده بوده و او هم آن‌ را دوست داشته باشد «مثلاً خرید یک شاخه گل رز در اول هر هفته». خرید کادوی تکراری ممکن اسـت شـما را در نگاه هدیه گیرنده، فردی تنبل یا بی‌تفاوت جلوه دهد. پس سعی کنید ایده‌های قدیمی را ترکیب کرده و یا یک ایده‌ی کاملا جدید پیدا کنید.

آیا هدیه نقدی بدهیم؟

کارت هدیه، وجه نقد، سکه و … در دسته ی کادوهای نقدی قرار می‌گیرند. این کادوها دو جنبه کاملا متفاوت دارند؛ از طرفی برای مراسمی مانند عروسی، فارغ التحصیلی یا پاگشا بسیار مناسب بوده و بـه هدیه گیرنده اجازه می‌دهد هر آنچه بیشتر نیاز دارد را خودش انتخاب کند.

از طرف دیگر، با دادن کادوی نقدی، این طور بنظر می‌رسد کـه وقت کافی برای پیدا کردن هدیه صرف نکرده‌اید یا در خرید کادوی مناسب تنبلی کرده‌اید. محض احتیاط، فقط زمانی کادوی نقدی بدهید کـه اینکار شـما، پیام خاصی را در خود داشته باشد. مثلاً خریدن کارت اعتباری استفاده از اسپا یا تور گردشگری، و یا بلیط باشگاه گلف برای یک دوست پر مشغله، ایده‌های بسیار خوبی هستند.

معقولانه هزینه کنید.

سخت اسـت بگوییم هزینه‌ی معقولانه چـه قدر اسـت، زیرا بـه فرد و شرایط بستگی دارد. اگر بسیار بیشتر یا کمتر از نرم اجتماعی هزینه کنید، این سوال را در فکر هدیه گیرنده بـه وجود می‌آورید کـه چـه قصد و نیتی پشت آن هدیه اسـت. علاوه بر این، اگر در جمع بـه کسی هدیه‌ای می‌دهید که هزینه آن زیاد بوده است، شـما را انگشت‌نما می‌کند.

بعنوان مثال اگر هزینه‌ی معقول و نرمال برای هدیه، ۱۰۰ هزار تومان باشد و شـما، در دو حالت مختلف، ۱ میلیون تومان و یا ۱۰ هزار تومان هزینه کنید، این فکر در ذهن دیگران ایجاد می‌شود کـه شـما، در حالت اول، فخر فروش و یا، در حالت دوم، خسیس هستید. با این حال، اگر در شرایط مالی مناسب نیستید، هر چـه قدر کـه در توانتان اسـت هزینه کنید.

لازم نیست حتما کادو را بخرید.

این موضوع بـه نحوه کادو دادن شـما بستگی دارد. یک سبد کادو کـه خودتان تزئین کرده‌اید، آماده کردن غذای مورد علاقه‌ی آن شخص، یا یک قاب عکس دوست داشتنی، همگی ایده‌هایی هستند کـه بـه کمی فکر و تلاش شـما نیاز دارند. مزیت این نوع کادوها این اسـت کـه فرد مقابل حس می‌کند یک کادوی کاملا اختصاصی دریافت نموده است.

هدیه را به زیبایی کادو کنید.

حتماً شـما هم این موضوع را دیده و یا خودتان انجام داده‌اید؛ کادوی تولدی کـه با کاغذ کادوی عید کادو شده، یا هدیه‌ی پاگشایی کـه با همان ساک دستی فروشگاه بـه هدیه گیرنده داده شده اسـت. بسته‌بندی نامناسب کادو می‌تواند ارزش آن را پایین آورد و به مخاطب شما این پیام را برساند که در نظر شما از اهمیت و جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

شـما بچه نیستید، پس بهانه‌ای هم برای خوب کادو نکردن هدیه تان وجود ندارد. قرار نیست روی کادوی خود کوهی از روبان بچسبانید، و یا کارت پستالتان را با دستان خود نقاشی کنید. فقط کافیست یک کاغذ کادوی و یا جعبه هدیه درخور و مناسب تهیه کرده و هدیه را مرتب و تمیز کادو کنید.

کسی که همه چیز دارد.

در زندگی همه‌ی مـا افرادی وجود دارند کـه خرید کادو برای آنها بسیار دشوار اسـت. آنها همه‌ی چیز دارند، وسیله خاصی نیاز ندارند و هر چـه لازم داشته باشند را خودشان می‌خرند. بدتر آنکه، اگر از خودشان هم بپرسید، ایده‌ی خاصی به شما نمی‌دهند. آسان‌ترین کادو برای این دسته از افراد، خرید کادوهای مصرفی اسـت. به طور مثال یک بطری نوشیدنی اعلا، می‌تواند گزینه مصرفی خوبی باشد. اما اگر در شرایطی تحت فشار بودید، گزینه‌ی کارت هدیه هم بد نیست.

مواردی که در هنگام خرید کادو نباید انجام دهید.

اگر تولد، سالگرد ازدواج، یا سایر جشن های یک فرد بدشانس، نزدیک سال نو یا ولنتاین بود، برای هر دو مناسبت یک کادوی مشترک نخرید. اگر لباسی را می‌خرید کـه سایزبندی دارد، بسیار حواس‌تان را جمع کنید. اگر سایز شخص را ندانید و لباس خریداری‌شده بـه او نخورد، ممکن اسـت از دست شـما دلخور شود. چیزی کـه هدیه گرفتید را به شخص دیگری هدیه ندهید؛ چون ممکن اسـت بفهمد و ناراحت شود.

از کادو برای رساندن یک منظور خاص استفاده نکنید. بحث ثبت‌نام باشگاه یا کرم ضد چروک صورت بـه کنار؛ مثلاً اگر برای خواهرزاده‌ی مورد علاقتان ایکس باکس هدیه بگیرید، در حالی‌کـه برای دیگر خواهرزاده‌ها کتاب رنگ‌آمیزی خریده بودید، تنها تبعیض قائل شدن خود را نشان خواهید داد. اگر شخصی، تا بحال، نسبت بـه یک فعالیت علاقه‌ای نشان نداده اسـت، هدیه‌های مربوط بـه آن فعالیت را برایش نخرید. مثلاً خریدن کتاب آشپزی برای فردی کـه بـه آشپزی علاقه ندارد، باعث نمی‌شود او بـه پخت و پز روی بیاورد؛ بلکه احتمالا پیش خودش می‌گوید کاش کارت هدیه برایم خریده بود. هدیه دست دوم ندهید؛ مگر آن کـه هدیه شـما یک عتیقه ارزشمند بوده، و شخص هدیه گیرنده عاشق عتیقه باشد. هدایا و وسایلی با کاربرد روزمره، مثل جوراب، مخلوط کن یا جارو برقی، رابه کسی ندهید.

انتخاب هدیه مناسب نشانگر شخصیت شما و ارزش قایل شدن برای شخص هدیه گیرنده است. این را باید در نظر داشته باشید وقتی به کسی هدیه می‌دهید، آنچه در واقع انجام می‌گیرد انتقال پیام به آنها است. به طور مثال برخی هدایا می‌گویند “من شما را دوست دارم” ، برخی دیگر می‌گویند “شما باید مراقب خود باشید”. برخی ممکن است کاملاً توهین آمیز باشند. ممکن است شما بتوانید هدیه‌ای با پیام بسیار ارزشمند بدهید که در عین حال قیمتی بسیار نازل داشته باشد. اگر از این زاویه به هدیه‌دادن فکر کنید می‌توانید به سرعت هدیه مناسب خود را پیدا کنید.

برای تهیه یک هدیه مناسبتی با هزینه معقولانه میتوانید از صفحه فروشگاه چرم ریما دیدن کنید

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16+ محصولات
11+ سفارشات تکمیل شده
4+ کاربران
7+ مطالب وبلاگ

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین پیشنهادها و تخفیف در قیمت پوشاک برند زودتر از بقیه با خبر شوید!

پرداخت آنلاین

نمادهای سایت

سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت